ADD SOME TEXT THROUGH CUSTOMIZER

همه چیز درباره خیابان رودکی شیراز

یـــک خیابـــان و صـــد خــــاطره، خیابان رودکی شیراز

خیابان رودکی، در قلب شهر شیراز

بافت قدیم شیراز واقع در قلب شهر سرشار از هویت ملی، دینی و با ساختاری مردمی در حقیقت شناسنامه شیراز است و با  دارابودن مساحت تقریبی 360 هکتار، این محدوده شامل 2/8 درصد مساحت کل شهر می شود و هسته اولیه شکل گیری شهر شیراز در آن جای دارد و مانند هر شهر دیگری، طی دورانهای مختلف توسعه و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است که حدود آن دروازه ها و حصار دور شهر در دوره زندیه می باشد. قسمت عمده ای از ابنیه و مجموعه های ارزشمند تاریخی و  مهمترین مراکز مذهبی شهر در بافت قدیم واقع شده است.

خیابان رودکی شیراز یکی از خوش‌مسیرترین خیابان‌های این شهر است که مملو از هتل ها و پذیرای گردشگران خارجی و داخلی و روزانه، محل گذر پیاده شهروندان است.

برای نام گذاری این خیابان از نام رودکی، نخستین شاعر بزرگ پارسی‌گوی و پدر شعر پارسی استفاده شده، شاعری که در اشعارش، باور به ناپایداری و بی‌وفایی جهان، اندیشه غنیمت‌شمردن فرصت و شادی دیده می شود و اکنون نام خیابانی است که قرار است مقصد شادی مسافرانی باشد که چند روزی مهمان این شهر و هتل هایش هستند.

این خیابان  واقع در منطقه 1 شیراز از یک سمت به بلوار کریم‌خان زند-یکی ازقدیمی ترین خیابان‌های شهر و مرکز قدیم شیراز-  و از سمت دیگر به خیابان فردوسی راه دارد.

حس مکان هر خیابان با عوامل ادراکی بصری، اجتماعی، عملکردی-فعالیتی دریافت می شود و این حضور پررنگ مردمان یک شهر است که به خیابانی رونق می دهد.

از سمت خیابان فردوسی که وارد خیابان رودکی می شویم شاهد تغییر واحدهای تجاری هستیم که به کافه های متعدد محلی تبدیل شده اند، گرچه که به گفته کاسبان قدیمی تر، در گذشته کافه ای درست در ورودی خیابان رودکی بنام کافه عباس اصفهانی قرار داشته است. قدم زنان که جلو می رویم در میان ساخت و سازها گاهی دیوار و پنجره ای شباک (یکی از پنجره های بسیار زیبا در معماری ایرانی ) توجه را جلب می کند در ادامه پیاده روی در رودکی شیراز شاهد دیگر مغازه ها با کاسبانی قدیمی -که خود همچنان فعالیت دارند یا شغل پدری را ادامه داده اند- و یا مغازه داران جدید هستیم و همچنین هتل هایی که یکی پس از دیگری در طول سالها ساخته و سبب شده اند که این خیابان امروزه بیشتر از هر خیابان دیگری در شیراز محل گردهمایی هتل ها باشد.

کافه ثریا در خیابان رودکی
خیابان رودکی شیراز با هزاران خاطره

مسیر را ادامه می دهیم در حالی که شاهد رفت و آمدها و رونق عبور و مرور هستیم و تقریبا جلوی ورودی هر هتل مهمانانی تازه از راه رسیده را می بینیم که قصد دارند در روزهای آتی، شهر راز را بهتر و بیشتر ببینند و بشناسند، تا اینکه به سمت خیابان زند می رسیم که خیابان رودکی با دو سینمای قدیمی و نوستالژی شیراز به نام های پرسیا  که از سال  1308 آغاز به کار کرد و  نام های قبلی آن سینما خورشید و سینما آسیا بود و همچنین سینما فلسطین  که با نام سینما پاسارگاد در سال 1332 افتتاح شد،پایان می یابد که یکی صفحه نمایشش خاموش است اما دیگری همچنان فعالیت دارد.

خیابان رودکی دربخش جذاب گردشگری غذایی هم حرفی برای گفتن دارد: از نوشیدن قهوه، خوراکی های مختلف، شیرینی و سوغاتی های خوردنی تا کباب مشهور رودکی که در آن بهترین کباب ایرانی را میل می کنید.

در ادامه فعالیت پر جنب و جوش روزانه در این خیابان، اگر خواهان دیدن شهری زنده در شب هستید، شب ها نیز این خیابان پر شور و زنده  است و چنانچه قدم زنان به خیابان زند وارد شوید شاهد برپایی بازارهای شلوغ دستفروشان می شوید که در پیاده روهای خیابان چراغ افروخته اند و دلگرمند که رهگذران چراغ کاسبی شان را روشن نگه دارند.

این خیابان به واسطه وجود هتل ها، خیابانی پر رفت و آمد است و وجود کافه های متعدد و رفت و آمد شیرازی ها در آن نمودی از سرزندگی و شادابی شهر راز است، شهری که همیشه به آبادی و مهمان نوازی شهره است.

موقعیت قرارگیری خیابان رودکی در محور فرهنگی می تواند تبلوری از شیوه زندگی، روابط اجتماعی، آداب و رسوم، باورها، تاریخ و هنر و به طور کلی بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی هر دوره باشد.

خیابان رودکی شیراز هرآنچه را که یک خیابان بتواند از یک شهر نشان بدهد در دل خود دارد از خانه های قدیمی گرفته تا کسب و کارهای کوچک و بزرگ محلی، تردد روزمره شهری، عابرانی که در ساعات استراحت نیمروزی به کافه های آن آمده تا با خود خلوت کرده و یا شاید با همشهریان خود گپی بزنند، اما وجود هتل های متعدد در این خیابان و رونق آنها به ویژه در سالهای اخیر، رودکی شیراز را به نقطه مهم گردشگری شهر تبدیل کرده است.

موقعیت جغرافیایی این خیابان و نزدیک بودن به اماکن تاریخی، گردشگری و همچنین مراکز درمانی شیراز از موارد دیگری است که آن را خاص می کند.

 خیابان رودکی هم مانند هر خیابان دیگری در کلان شهر شیراز دچار تغییرات و نوین سازی ها شده اما هنوز هم با قدم زدن در این خیابان و کوچه ها و دیگر خیابان فرعی اش می توان خانه های قدیمی به جای مانده ای را دید که در میان آپارتمان های جدید با نوع معماری، در و پنجره هایشان چشم شما را می گیرد.

به سازی پیاده رو و وجود هتل ها باعث رشد قیمت املاک در ناحیه شده و کاسبان معتقدند که وجود هتل ها و عبور و مرور گردشگر موجب رونق کسب و کار آنها نیز شده است، خیابانی که در سالهای بسیار دور باغ هایی در دل خود داشت و امروزه، خیابانی مهم در مرکز شهر شیراز است.